23. 1. 2010

Jazykové okienko alebo Sloh na tému Prečo mám rada slovenčinu, prečo mám rada Slovensko?



Prečo mám rada slovenčinu, prečo mám rada Slovensko?

Neviem, či je téma tejto slohovej práce úplne vhodná, skôr si myslím, že výstižnejšia by bola: prečo NEMÁM rada Slovensko a slovenčinu. Pretože každý si asi automaticky myslí, že keď som Slovenka, mám rada Slovensko. Prečo by som predsa nemala mať rada krajinu, v ktorej mi dávajú „bombové“ prekvapenia do batožiny, alebo kde sa náš nemenovaný premiér, ktoré meno sa začína na F, končí sa na O a v strede je IC, riadi heslom nášho „národného hrdinu“ Jánošíka – bohatým bral a chudobným dával. Lenže keďže žijeme v modernom svete, treba to obrátiť. Takže chudobným sa uberá z už aj tak príšerne malých dôchodkov a bohatým politikom sa pridáva k nehorázne vysokým platom. Za to si kúpia tryskáče a sanitky (aby sa mohli predbiehať v dopravnej zápche) a mi im to všetko preplácame z daní a z mýta. Toľko k vládnemu systému. Ten na Slovensku neznášam najviac. Lenže volia ľudia. Volia hlavne podplatení cigáni, ale to teraz nie je podstatné.

Keď som začínala písať tento sloh a snažila som sa protestovať proti téme, náš učiteľ nám povedal, že môžeme napísať, že máme radi Slovensko preto, lebo tu žijú naši kamaráti a rodina. Povedala by som však, že to je len jedna z ďalších mylných predstáv. Pretože aj keby som žila s mojou rodinou a kamarátmi aj čo ja viem v Bangladéši, mala by som ich stále rada, bez ohľadu na to, kde žijem. Nemusím mať automaticky rada danú krajinu preto, že tam žijem a mám tam svojich blízkych. Pre tých, ktorí nepochopili, som vymyslela príklad s mobilnými operátormi: Keď som po prvýkrát dostala mobil, mala som ho pripojený v T-Mobile, jednoducho preto, lebo takmer celá rodina používala práve tohto operátora. Takže je to pre mňa výhodnejšie, keďže máme rovnakú sieť. Znamená to však, že je T-Mobile pre mňa najvýhodnejší a najlacnejší? Nie! Pretože v sieti O2 by som mala oveľa väčšie výhody, možno aj lacnejšie volanie v rámci siete. Ale ja si dať O2 nemôžem, lebo všetci moji známi majú T-Mobile a všetky tie výhody by teda zanikli, jedine, že by si aj všetci ostatní zmenili sieť. To je ale s praktických dôvodov zrejme nemožné. Preto napriek všetkému zostávam v T-Mobile. Ale to neznamená, že ho mám nebodaj rada, alebo že mi poskytuje to najlepšie. Takže to, že tu mám svojich blízkych, nie je pre mňa dostačujúci dôvod, aby som mohla vyhlásiť: Mám rada Slovensko, nič lepšie neexistuje. A aj keď napríklad mám rada Bratislavu, je milión miest, ktoré by som mohla mať ešte radšej, keby som sa tam narodila a mala tam svoju rodinu a kamarátov.

No a napokon... slovenčina – ľúbezný a neuveriteľne ľubozvučný jazyk, ktorý by aj tak každý správny „blavák“ označil ako LUbeznY a NeuveriteLne LubozvučnY (dávam do pozoru označené hlásky) – no čo už je na tomto Ľubozvučné, to naozaj neviem. Takže keď už nie ľubozvučný, tak aspoň plný nezmyselných pravidiel, ktoré sa aj tak porušujú a dokonca je to spisovné, alebo zvláštnej logiky, že kým v slovenčine nič nevidím, v angličtine vidím všetko. Myslím tým nelogické porozumenie dvoch negatív vo vete, stačí sa nad tým zamyslieť. A hlavne, keď sa slovenčinou nedorozumiem nielen nikde mimo štátu, ale dokonca často ani v samotnom štáte (rozumej zvláštna transformácia slovenčiny na maďarčinu v niektorých južnoslovenských mestách), tak to už je fakt trapas.

A keďže si (bohužiaľ) rodný štát nevyberám, a Slovensko bude moja jediná „domovina“ po celý môj život, budem sa aspoň tváriť, že to jedno-jediné-jedinučké pozitívum v tomto kraji, a to naozaj krásna príroda ma donútilo na konci tohto otrasne negatívneho slohu predsa len napísať: Predsa len mám to Slovensko aspoň trochu rada. A vy sa môžete napríklad tváriť, že si myslíte, že niekde v zahraničí považujú Slovensko za podstatný a rovnocenný štát a keď tomu náhodou naozaj veríte, radšej si nikdy v živote nepozrite Hostel, lebo by to mohlo mať katastrofálne následky.

3 komentáre: